I början på sommaren blev vi lite oväntat ägare till en Husbil. Oväntat därför att vår ursprungliga plan var att skaffa Husbil först till nästa sommar. Men när vi fick frågan om att köpa en begagnad Husbil som enbart hade använts två nätter och rullat 100 mil och som i övrigt uppfyllde våra förväntningar på standard och utrustning så var det bara att slå till. Husbilen är en Ford Hobby Siesta av 2013 års modell med långbäddar bak och lagom stort garage samt cykelhållare. Vi hade gjort en liten provtur över en helg men nu var det dags för vår första semester i husbilen.

Ställplats Salstern – Motala

Vi har några ställplatser som är privata ställplatser och som inte vem som helst kan ställa sig på. Helt enkelt för att de är vid nära vänners sommarstugor. Första etappen på vår semestern gick till just en sådan plats, sjön Salstern utanför Motala. Vi åkte för att hälsa på Stefan och Anki som är vänner till oss sedan många år tillbaka. Stefan och jag gjorde militärutbildning tillsammans i 21 månader i slutet på 1970-talet. Vi träffas inte så ofta nu för tiden, men när det väl händer så har man alltid känslan av att det inte alls var länge sedan vi sågs. Det är som om man bara fortsätter att prata där man slutade sist och ändå kan det vara ett helt år sedan vi senast sågs.

Vi stod högt upp ovanför sommarstugan med en helt bedårande utsikt över sjön genom vindrutan. Klart att man drog i handbromsen lite extra hårt för att vara säker på att inte åka ut över kanten…

Här kommer också några bilder på Stefan o Anki´s underbara barnbarn Astrid.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ställplats – Skänninge

Från Salstern åkte vi till Skänninge ett fint litet samhälle med mycket historia. Här bor också min morbror Göran och Ingela samt min kusin Maria med familj. Ställplatsen är i Skärningen ligger precis i anslutning till en liten konstgjord badsjö vid det gamla vattentornet som inte längre är i bruk. Det är den enda ställplatsen med fri tillgång till både toaletter och el som vi hittills har besökt.

Ställplats Femöre – Oxelösund

Nästa etapp gick till Oxelösund och ställplatsen Femöre.

Här lastade vi av cyklarna och tog oss bl.a. till gamla Oxelösund.

Tidigt på morgonen, en stund före soluppgången, så tog jag cykeln och åkte ut mot Femöre fortet som är en tidigare mycket hemlig militäranläggning. Här finns en ledningscentral som var tänkt att användas för att skydda Bråvikens inlopp mot fiender. Det är en rejäl underjordisk befästning som byggdes för att även klara angrepp från Kärnvapen. Idag kan man gå en guidad tur nere i bergrummet. Men om man inte är så där särskilt intresserad av det som en gång tillhörde kalla krigets dagar så ser man även en del intressanta saker även ovan mark. Annars är det väldigt vackert att komma upp på höjderna här och se ut över i havet. Särskilt vackert är det runt den gamla Fyrvaktarbostaden

Ställplatsen som ligger i ett Hamnområde i Oxelösund och det vid första anblicken ser den inte så särskilt inbjudande ut. Men när man väl ställt upp sin husbil och vandrar runt i området så uppskattar man platsen mer och mer. En trevlig liten restaurang finns också här som serverar mat med hög klass till humana priser. Kan särskilt rekommendera deras fiskrätter.

Ställplats – Trosa

Från Oxelösund åkte vi vidare till Trosa. Vi kom fram lite för sent för att få plats direkt vid Gästhamnen med el. Så vi ställde oss på platserna strax bredvid vid några småbåtsbryggor. Planen var att hålla utkik därifrån när någon elplats skulle bli ledig men vi bestämde oss ganska snart för att bli kvar där vi stod. Här stod vi åter igen med havet som en vacker tavla framför vindrutan på Husbilen.

I Trosa besökte vi också en Veteranbilsträff

Detta bildspel kräver JavaScript.

Norrtelje Camping – Norrtälje

Vår dotter Emelie flyttade i början av sommaren upp till sin pojkvän Benjamin och hans föräldrar i Rimbo, hon hade fått ett sommarjobb på Gröna Lund. Även om det tar 1,5 h att åka från Rimbo till Gröna Lund så är det ändå betydligt närmare än från Bankeryd. Men troligen var det möjligheten att få bo med Benjamin hela sommaren som var det allra viktigaste för henne. I vart fall så åkte vi till Norrtälje och checkade in på deras campingplats för att ha nära till Rimbo och kunna träffa både vår dotter men också Benjamin och hans föräldrar. Måste säga att Norrtälje var sommarens positiva överraskning och som överträffade våra förväntningar. Från campingen som ligger vid Vigelsjö naturreservat och sjön Lommaren så kunde man cykla ända in till centrum bredvid Norrtäljeån. I Norrtäljeån fanns också olika tillfälliga konstverk under parollen ”Konst i Ån 2015”

Strömskär- Västerås

Åter till en privat ställplats vid båtbryggan till Strömskär. Nu var det dags att hälsa på våra tidigare trevliga grannar Stefan och Cecilia. Emelie följde med oss från Rimbo för att få träffa sina vänner Frida och Maja. Stefan hämtade upp vid båtbryggan för en kortare båtfärd ut till själva ön där deras sommarstuga ligger, ett riktigt sommarparadis.

Vena by Kättilstad socken söder om Åtvidaberg

En av sommarens absoluta höjdpunkter var när vi fick möjlighet att guida Sara Kidd från USA i hennes svenska rötters fotspår. Jag fick kontakt med Sara via min andra blogg där jag bloggar om släktforskning. Sara är kusin i femte led med våra barn på min hustrus sida. Hon fick en resa till Sverige av sin man i 40 års present för att kunna besöka platserna där hennes svenska förfäder levde sina liv. Men det här är en helt egen och lång berättelse i tre delar. Du som är intresserad av läsa får här en länk till min blogg om släktforskning:

Sara Kidd med ett brev från 1873 som hennes förfader skrev hem till sina släktingar i Sverige när han hade emigrerat till Amerika

Ställplats Mallboden Motala  – Semesteravslutning

Tillbaka till den plats dit vi åkte på premiärturen med vår då nyinköpta Husbil för ett par månader sedan. Vi har själva bott några år i Motala och många trevliga vänner kvar här. Så det här blev en passande och trevlig avslutning på semestern 2015 att åka hit. Nära ställplatsen ligger också Berggrens Källare en restaurang med mycket musikunderhållning i form av olika Liveuppträdanden. Helena passade på att också åka till Skänninge Marknad medan jag var kvar i Motala och åkte runt och fotograferade istället. Det blev en tur till vår gamla badstrand Pariserviken där solen var på väg att sänka sig ner i Vättern. Cykleltturen gick också förbi den relativt nya bron i Motala som också tecknade sig vackert i kvällsljuset

Sammanfattning:

Första semestern med Husbil lovar riktigt gott inför framtiden, det här har helt klart överträffat våra förväntningar. Vi har kört husvagn i många år tidigare men tröttnade på trängseln på campingplatser och att man måste boka långt i förväg. Campinglivet för oss innebär friheten att åka vart man vill – när man vill. Inte att bestämma långt i förväg och både boka och betala i förskott. Nej det är så här det ska vara, att kunna åka dit andan faller och vinden blåser. Kunna vakna på morgonen och sedan bestämma att idag kär vi dit eller dit. Planerna nu inför nästa sommar är att kunna göra en riktig Norrlandstur eventuellt kombinerat med en sväng in i nord Norge. Har någon några tips inför en sådan resa får ni gärna skriva dessa som kommenterare till det här blogginlägget.

Tack för att du orkat läsa så här långt! Alla bilder i det här inlägget går att klicka på för större format och teknisk fotoinformation.