OBS bilderna i det inlägget går att klicka på för större format

Semstern 2019 började med att vi lördagen den 6 juli på morgonen körde med Husbilen till Omberg. Det var tid att leverera vår hemliga uppvaktning till Tinna som nyligen hade fyllt 60 år. Hennes make Micke visste om vad som väntade och körde Tinna upp till Ombergs Turisthotell där vi mötte upp dem. Vi bjöd både Tinna & Micke på en alldeles utsökt lunch lagad med rådvaror från lokala leverantörer. Därefter blev det promenad på Stocklycke ängar.

Tinna & Micke utanför Ombergs Turisthotell

Nästa etapp blev till svärfar i Åtvidaberg där vi stannade ett par dagar. Våra båda barn anslöt också dit. Vidare till min syster i hennes sommarstuga i Ramsdal, S:t Anna, därifrån åkte vi vidare till Läppe vid sjön Hjälmaren i Södermanland. Ett mycket trevligt besök där hos Ove och Clara.

Därefter vidare till Norrtälje Camping för ett par dagar och vi passade också på att besöka American Car Show Norrtälje.

En vecka hade nu gått från det att vi lämnade Bankeryd och nu startade vi första etappen norrut på vår Norge och Norrlandssemester 2019, som även innehöll en sväng in i Finland. Vi hade i förväg först pratat om ca 200 mil söder ut i Europa eller lika många mil norrut. Beslutet blev att resa norrut även den här sommaren. Men resmålen var inte bestämda i förväg. Under vår första vecka växte det fram alltmer tydligt att vi allra först skulle köra till Lofoten.

Norrtälje – Vilhelmina

Vi körde ca 68 mil första dagen och stannade vid Ställplats Badviken, (N 64.564420 E 16.714280), ligger precis på strandkanten vid Volgsjön strax söder om Vilhelmina. En riktigt fin ställplats om man uppskattar att komma nära vatten och klarar sig utan el , toalett och andra bekvämligheter för en natt. I gengäld får man en fin naturupplevelse och möjlighet att se en fin solnedgång över sjön.

Vilhelmina – Straumen Camping – Rago Nationalpark

Från Badviken gick färden vidare mot Arjeplog och vidare på Silvervägen in i Norge till en liten camping vid Straumen i Norge. Sträckan den här dagen blev ca 46 mil. För att komma in till campingen fick man lämna E6 och köra igenom en liten smal tunnel. Den var kort så det var inga problem och på andra sidan tunneln kom man i en fin dal. Campingen i sig var lite sliten men campingvärden desto trevligare. Gick runt och fotograferade och blev varse att här var det ganska kraftigt tidvatten. Mängder med Måsar och Strandskator passade på vid lågvatten att leta på föda där vattnet sjunkit undan.

Gick ut med kamera och stativ på kvällen för att ta lite bilder och blev då hejdad av en Norrman som undrade om jag ville ha lite fisk. Jag tackade ja och följde med honom till hans Husvagn och blev bjuden till bords för att smaka på Sej som han fångat ett par timmat tidigare. Jag blev sittande där tillsammans med hans respektive och ett annat norskt par. Vi pratade om allt möjligt och tiden bara försvann. När jag väl bestämde mig för att bryta upp från den trevlig samvaron sa Magnar till mig att du ska få med dig Sej till lunch i morgon och stoppade i tre riktigt fina fiskar i en plastpåse och gav till mig. Om du läser det här Magnar så ett riktigt stort tack!

När vi checkade in på campingen så pratade den trevliga campingvärden om den fina Nationalparken lite längre in i dalen. Vi hade redan avverkat en lång sträcka på vägen mot Lofoten så vi kostade på oss att köra in de extra kilometrarna till Nationalparken och bestämde oss också för att ta en tidig morgonvandring där.

Vandringen tog några timmar och därefter fortsatte vi färden tillbaka genom den smala tunneln ut på E6 igen. Vi satte kurs mot Skutvik för att därifrån ta färjan till Svolvaer på Lofoten.

Lofoten

Färjeturen tog tre timmar, när vi kom fram till Svolvaer började det att bli kväll. Vi sökte därför upp en camping strax väster om Svolvaer.

Vi hade egentligen inte planerat så mycket mer än att vi ville åka till Lofoten och att vi ville åka så lång väster ut som man kan komma med Husbil till Å. Första dagen började med vi med ett besök i Henningsvaer

Från Henningsvaer körde vi ut till Eggum en strand på den norra sidan av Lofoten. Spända över möjligheten att få uppleva riktig Midnattssol körde vi in på Ställplatsen. Vi blev inte besvikna utan fick senare på kvällen uppleva en fantastisk fin upplevelse och var uppe hänförda av att titta på solen fram till klockan var runt 2 på natten. Men allra först när vi kom fram började jag med en vandring in i Heimerdalen

Byn och stranden som ligger före Ställplatsen vid stranden vid Eggum såg fin ut. Jag tog Cykeln dit för att spara tid och kunna röra mig lite snabbare innan vi skulle köra vidare till nästa plats

Stranden vid Eggum var fin och precis vid Ställplatsen låg en Borg uppe på en höjd som vid första anblicken såg gammal ut. Men när man läste beskrivningen om Borgen så kunde man läsa att Borgen byggdes av Tyskarna 1943 för att bevaka ryssarna vid Murmansk basen med en radaranläggning här vid Eggum. Men syftet med att besöka platsen var alltså att för första gången få uppleva riktig Midnattssol och det gjorde vi alltså fram till ca klockan på 2 natten.

Dagen efter den fina upplevelsen med Midnattssol på stranden vid Eggum körde vi hela vägen fram till Å och kom fram lagom fram för att äta lunch på en fin Fiskrestaurang. Nu var vi alltså lång ut på Lofoten som kan komma med Bil eller Husbil.

När vi körde till Å passerade vi kanske den allra mest berömda platsen av alla på Lofoten Reine. Anledningen till att vi då bara passerade var att det var så mycket Husbilar och folk överallt så det var trångt och svårt att komma fram. Vi som mer gillar att i lugn och ro få uppleva naturen kände oss inte helt bekväma med att stanna. Men på tillbakvägen från Å hittade vi en plats att stanna på med Husbilen så att vi ändå fick uppleva lite av Reine

Nu var vi sugna på att få uppleva ännu en natt med Midnattssol och natten som skulle komma var sista chansen för i år att få uppleva detta fenomen. Vi körde till en ny Ställplats på den norra sidan på Lofoten som heter Uttakleiv. Det här kom att bli vår höjdpunkt på vårt besök på Lofoten den här gången. Vi fick uppleva en fantastisk Midnattssol där solen liksom rullade på vattenytan vid horisonten under ca 2 h för att därefter börja stiga upp igen. Ställplatsen var mycket väl anordnad med värd som tog emot och dirigerade platser. Senare på kvällen lyckades han också att arrangera parkering för ett stort antal bilar. Det var många som ville ta tillfället i akt och uppleva årets sista natt med Midnattsol. På stranden var det mycket folk och många hade också slagit upp sina tält vid stranden.

Om du inte klickat på så många bilder än så rekommenderar jag dig ändå att titta på den här filmen. Det är en så kallad Timelapsefilm som är filmad under 2h och tar bara 1 minut och 5 sekunder att titta på. Den visar tiden från strax före klockan 12 på natten fram till klockan 2 när solen rullar på vatten ytan innan den stiger igen bakom klippan på filmen.

Midnattssol vid Uttakleiv – Lofoten

Avslutar nu det här inlägget men att säga att snart kommer del 2 av vår Husbilssemester 2019. Det inlägget kommer att handla om Björkliden, Abisko, Treriksröset samt Piteå.